20 trin til at få ro på nervesystemet…

Ramt af både whiplash/piskesmæld & tankemylder?

Forleden fik jeg et spørgsmål fra en kvinde, der gerne vil have sin krop til at falde til ro. Hun fortæller, at hun har tankemylder. Medicin er ikke en del af hendes løsning på problemet på grund af bivirkninger. Kan tankemylderet mon være medvirkende til, at kvinden ikke føler ro i kroppen, tænker jeg. Som coach og mentor vil jeg så gerne komme med et godt og anvendeligt svar til hende. Men hvad er det bedste svar?

Bekymringer og tankemylder

At bekymre sig om alt muligt imellem himmel og jord er meget almindeligt. Vi føler os alle trætte, bange, forvirrede og pressede indimellem. Det, at vi bekymrer os, er en hjælp til, at vi får gjort noget ved de problemer, der opstår i vores tilværelse. Tankemylder sker først, når vi bekymrer os om det samme eller gennemgår de samme dårlige oplevelser igen og igen.

Tankmylder og kroppens nervesystem

Jeg har tidligere skrevet i et blogindlæg, at smerter stresser vores nervesystem. Det samme kan tankemylder gøre. Tankemylder sætter kroppen i alarmberedskab. Det går ud over både nattesøvnen, vores energiniveau, overskuddet til dagens opgaver – og ikke mindst vores glæde ved livet. Vi kan risikere at udvikle stress og depression. Så det er bare så vigtigt for os whiplashramte at sørge for at prioritere os selv – og skabe de bedste rammer for egenomsorg.

Smerter og håndtering af tankemylder

Jeg vil lige understrege, at jeg ikke tror, at vi kan ”helbredes” fra smerter og andre gener efter en whiplashskade ved at få styr på vores tanker eller andet problematisk i vores liv. Men jeg oplever, at vi kan håndtere forskellige aspekter i vores liv på forskellige måder – som kan være med til at ”skrue op og ned” for, hvordan vi har det. Det er muligt at håndtere tankemylder, så vi ikke bliver drænet for al vores energi. Vi har tanker – vi er ikke vores tanker…

Kan 20 specifikke trin virkelig give ro på nervesystemet?

Jeg oplever selv, at jeg kan få mere ro på mit nervesystem – ved at prioritere det, som jeg kan mærke er godt for mig lige nu. Det er bare ikke det samme, som er godt for mig hele tiden. Det ændrer sig i takt med, at min bevidsthed og mine livsomstændigheder ændrer sig. Hvad der er godt for mig i dag – er nødvendigvis ikke det samme næste år. Og hvad der er godt for mig, er nødvendigvis ikke det, som er godt for alle andre.

Jeg ønsker derfor ikke at komme med opskrifter på – eller ”X antal trin til – et eller andet”, for det tror jeg ikke på. Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mange måder at arbejde på at skabe ro i nervesystemet – det er bare ikke det samme, der virker for alle. Jeg har f.eks. oplevet, at det er svært for mig at koncentrere mig om meditation, når der er alt for meget, der er usikkert i mit liv. Min overbevisning er, at vi kan blive endnu mere bekymrede af at få præsenteret ”20 trin til at få ro på tankemylderet”. For hvordan i alverden skal vi få det til at passe ind i den hverdag, der i forvejen er alt for svær at overkomme? Vi kan jo blive helt stressede af at skulle afprøve det hele på næsten én gang – selv om det måske ”kun” handler om at skabe velvære via f.eks. meditation, massage, zoneterapi og visualiseringer.

Coaching består af spørgsmål

Jeg vil jo så gerne give den før omtalte kvinde et ordentlig svar på hendes henvendelse. Jeg skriver til hende, at det er svært at svare entydigt på de spørgsmål, hun stiller. For tankemylderet handler jo måske om noget, som hun formentlig skal have løst på en eller anden måde. En løsning kan omhandle noget helt konkret, hvor problemet kan håndteres med små skridt ad gangen. En løsning kan også handle om en accept af, at noget er, som det nu engang er – og ikke kan løses lige nu. Det kan selvfølgelig også være en kombination af begge dele.

Jeg vælger alligevel at stille hende nogle spørgsmål – som vi jo gør i coaching. De første spørgsmål omhandler, at hun får beskrevet de bekymringstanker, hun har – og derved opnår en større bevidsthed omkring, hvad det er, som giver hende dette tankemylder – og hvordan det helt konkret påvirker hende. Altså igen handler det i første omgang om at få et overblik og bevidsthed – denne gang over bekymringstankerne. Herefter er det muligt at vurdere det næste skridt i forhold til, hvordan tankemylderet eller bekymringstankerne kan gribes an lige nu. Det er en proces – og der er som bekendt mange veje til Rom.

Eksempler på mine første spørgsmål til tankemylder

  • Hvad handler tankerne om, når du har tankemylder?
  • Hvornår har du tankemylder?
  • Hvor længe varer tankermylderet?
  • Hvilke tanker sætter gang i tankemylderet?
  • Hvilket humør kommer du i, når du har disse tanker?
  • Hvad siger du til dig selv, når du har tankemylder?
  • Hvordan har du det i kroppen, når taler til dig selv på denne måde?

Har du spørgsmål om det at leve med whiplash/piskesmæld?

Jeg foreslår, at kvinden tænker disse spørgsmål igennem og skriver dem ned. Jeg tilbyder en kort og uforpligtende telefonsamtale, hvis hun ønsker det. Hun må også gerne fortsætte med at skrive, hvis det passer hende bedre. Det samme er gældende for dig, skriv en mail til hanne@hverdagsmentor.dk eller send en SMS til +45 24490625 – og stil dine spørgsmål eller bed om at få en tid til en kort og uforpligtende telefonsamtale.

Coaching- og mentorforløb

I et SKRÆDDERSYET COACHING- OG MENTORFORLØB hos mig, får du mulighed for at gå din livssituation efter i sømmende.

Her tager vi udgangspunkt i dig, den situation, du er i – og hvad der er vigtigst for lige netop dig.

Læs mere på hverdagsmentor.dk.

Ønsker dig en god dag!
Kærlig hilsen Hanne

 

 

 

Hanne Kjær Jensen
Hanne Kjær Jensen

Coach, Mentor & Whiplashskadet